خاوران، قطب جدید شهرسازی مدرن و فضای سبز شهری

به گزارش امور ارتباطات شهرداری منطقه ۹، یکی از شهرک های تازه تأسیس کلانشهر تبریز، شهرک مدرن خاوران در محدوده استحفاظی شهرداری منطقه ۹ است که به دلیل واقع شدن در منطقه ای خوش آب و هوا و اندکی دور از شهر و هیاهوی آن، مورد استقبال شهروندان واقع شده است.

شهرداری منطقه ۹ تبریز، طرح های شهری خود را به تناسب موقعیت منطقه و با سبکی مدرن اجرا می کند و همین امر موجب تمایز نسبی این شهرک با دیگر شهرک های  اقماری تبریز می گردد.

مهندس بهرام نسیانی شهردار منطقه ۹ با اشاره به اجرای طرح های جدید و ویژه در این شهرک می گوید: حفظ هویت ایرانی و اسلامی در جلوه های بصری شهرک تازه تأسیس شرق کهن شهر تبریز، همواره مورد توجه و تأکید مدیریت شهرداری منطقه۹ بوده که در این راستا اجرای الگوی نما، سیما و منظر شهری در شهرک مدرن خاوران برای نخستین بار در کشور تصویب و بزودی قابلیت اجرایی خواهد داشت.

بر اساس این طرح که محصول مطالعات و کار تحقیقی مشترک دانشگاهها و مراکز علمی تبریز، راه و شهرسازی استان، استانداری آذربایجان شرقی، میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری تبریز و نظام مهندسی می باشد، نمای ساختمان نسبت به عرض گذر دارای استاندارهایی خواهد بود که ضمیمه  پروانه ساختمانی خواهد شد و الگوی هماهنگ و ثابتی برای ساخت و سازهای این شهرک اجرا می شود، به گونه ای که استفاده از مصالح بومی، متریال های متناسب با اقلیم منطقه و نیز تهیه نقشه ها و عکس های رنگی بنا، قبل از اجرا برای صدور پروانه ساختمانی الزامی می شود تا از آشفتگی بصری جلوگیری شود.

در کنار توجه به اصول شهرسازی و معماری این شهرک که دارای قابلیت های منحصر بفردی است، در حوزه فضای سبز این شهرک نیز برنامه های ویژه ای به مرحله اجرا گذاشته شده که در حال حاضر بر اساس اعلام سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز این شهرک در حوزه کیفیت فضاهای سبز، جزو مناطق برتر شهر تبریز است.

از ابتدای سال ۹۹ تاکنون شهرداری منطقه ۹ چه در بحث توسعه و چه در بحث حفظ و نگهداری فضاهای سبز موجود، تلاش داشته با استفاده از گونه های مختلف و متنوع سازگار با موقعیت جفرافیایی منطقه و همچنین طراحی های لازم نسبت به ایجاد محیطی شاداب و با نشاط در سطح منطقه اقدام نماید.

بهرام نسیانی شهردار منطقه در این خصوص با اشاره به نهال کاری های گسترده در مسیر ۶۵ متری خاوران اینچنین ابراز می دارد: در راستای تکمیل (کریدور شمال به جنوب خاوران) و به منظور ایجاد فضاهای سبز در این شریان اصلی از شهرک خاوران، نهال کاری گسترده در مسیر رفت و برگشت ۶۵ متری خاوران به طول ۷ کیلومتر (مسیر رفت – برگشت و رفیوژ میانی) توسط واحد سیما منظر و فضای سبز این شهرداری شروع شده است که قطعا با اتمام آن شاهد ایجاد کریدور سبز در شرق تبریز خواهیم بود.



نظرات کاربران

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید



منتشر شده در ۱۳۹۹/۰۵/۲۷