طی بازدید فرماندار تبریز از شهرداری منطقه۹ مطرح شد: لزوم پایه ریزی شهر هوشمند در شهرک خاوران مطابق استاندارد های جهانی

به گزارش امور ارتباطات شهرداری منطقه۹ تبریز، دکتر مهدوی فرماندار تبریز و هیئت همراه با حضور در شهرداری منطقه۹، از روند اقدامات این منطقه در حوزه های مختلف شهرسازی، خدماتی و عمرانی بازدید کرد.

در حاشیه این بازدید که فرماندار تبریز را دکتر اسدی معاون عمرانی فرمانداری تبریز همراهی می کرد، دکتر مهدوی با گرامیداشت ایام فاطمیه و اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، از زحمات و تلاشهای شهردار منطقه و عوامل و پرسنل این شهرداری در توسعه و آبادانی این حوزه قدردانی کرد.

دکتر مهدوی همچنین با تقدیر از همکاری و همراهی مثال زدنی و ارزشمند شهرداری تبریز در خصوص اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا و مساعدت های لازم و دلسوزانه در خصوص اجرای محدودیت ها، نتیجه این اقدامات را خروج شهر تبریز از وضعیت قرمز و قرار گرفتن در وضعیت زرد دانست.

فرماندار تبریز از مهندس نسیانی شهردار این منطقه نیز در خصوص همکاری و همراهی بابت احداث پروژه ایستگاه راه آهن خاوران با وجود تمامی مشکلات مالی تقدیر کرد و اظهار داشت: این پروژه با تمام توان و قدرت مراحل اجرائی خود را طی می کند.

دکتر مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در سایر مناطق شهرداری کلانشهر تبریز اگر گلایه ای از نظر علم جدید شهرسازی، توسعه شهری و شهر هوشمند وجود دارد، بدلیل محدودیت هایی است که از حیث جانمائی غیر اصولی و تغییر زیرساخت ها، اماکن گردشگری، میراث فرهنگی و حاشیه نشینی مطرح می باشد، لکن این موضوعات در این منطقه وجود نداشته وشهرک خاوران بعنوان شهرکی نوپا با عناوین مدرن و هوشمند یاد می شود.

فرماندار شهرستان تبریز همچنین با مهم ارزیابی کردن جانمائی خدمات عمومی در آینده این شهرک بر اساس طرح های مصوب خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر شهرک هایی که اخیرا احداث شده اند بر خلاف طرح های مصوب شکل گرفته اند و همین امر زمینه را برای حادث شدن اتفاقات ناگواری که در اثر وقوع بلایای طبیعی و غیر طبیعی همچون زلزله، آتش سوزی و غیره روی می دهد، فراهم می سازد و عدم مدیریت صحیح بحران ها مهمترین اثر این اقدامات نا ثواب می باشد.

دکتر مهدوی اظهار داشت: تمامی آیتم هائی که برای رسیدن به شهر هوشمند و مدرن مورد نیاز است و بدنبال تعریف کردن آنها هستیم باید بر اساس GIS پیاده شود و خدمات عمومی همچون مراکز آموزشی، درمانی، فرهنگی، تجاری و … باید بر اساس طراحی سیستم و نیازهای جمعیتی ارائه شود و نه بر اساس تقاضای افراد، که اگر این موارد رعایت نشود شهر هوشمندی حادث نخواهد شد.

وی افزود: لازم است مراجعات مردمی برای اخذ مجوزهای ساخت و … ، بصورت غیر حضوری و بر اساس زیر ساخت های مجازی اتفاق بیافتد و در این راستا ضروری است سامانه های لازم طراحی شده و کلیه درخواست های شهروندان بر اساس ضوابط سیستمی تعریف شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی همچنین موضوع ساخت و سازها در شهرک خاوران را از دیگر نکات مهمی برشمرد که باید بیش از پیش مورد توجه و بازنگری قرار گرفته و ساخت و سازها توسط پیمانکارانی اجرا شود که دارای تخصص و تحصیلات تکمیلی در این زمینه بوده و با اخذ رتبه بندی و درجه بندی، صلاحیت آنها برای فعالیت، از طرف نظام مهندسی تأیید شود.

فرماندار تبریز با ابراز خرسندی از راه اندازی بانک اطلاعاتی املاک شهرک خاوران و بیان اینکه اقداماتی از این قبیل، اجازه هیچگونه تخلفی را به سودجویان در سطح حوزه نخواهد داد، خاطرنشان کرد: در شهرک خاوران که در مسیر شهر هوشمند حرکت می کند، هیچگونه پرونده ماده صدی متصور نیستیم، چرا که  اطلاعات و سیستم موجود برای این منظورطراحی شده است و هر اقدامی بر خلاف ضوابط و مقررات، این شهرک را از مسیر هوشمند سازی منحرف خواهد نمود.

دکتر مهدوی در سخنان پایانی خود اظهار داشت: امیدواریم در مرحله عمل هم بیش از پیش، شاهد پیشرفت ها و تحقق برنامه های شهر هوشمند مطابق با استاندارد های جهانی و پارامتر های لازم باشیم و این شهرک را بعنوان الگو در سطح کشور معرفی نمائیم.



نظرات کاربران

لطفا دیدگاه خود را درباره این نوشته برای ما ارسال کنید



منتشر شده در ۱۳۹۹/۱۰/۱۶